Allt ska med. Livet i sin helhet, vanligt, stötande eller politisk inkorrekthet.

söndag 22 januari 2012

Öppet brev till skånetrafiken

Hej Skånetrafiken!

Ni ska ha många otack för att ni har lyckats hamna på min köttarlista. Ni är i dåligt sällskap:

Malmö stadsteater
Pär Thörn
Swing Inn
Kalle Lind
Kvinnor

Som många vet ska jag kötta hela ert jävla etablissemang. Detta gäller alla på den icke stenristade - den ständigt växande- listan.

För många gånger har jag använt mig av ert monopoliserade "samhällsförhöjande" medel att förflytta mig i staden. Med en alltid så stor avsmak och själväcklande efter avslutad färd drar jag mig alla gånger innan jag stegar på era färdmedel. Hur kan ett nytt tvåhundrakronorsladdat Jojo-kort kosta lika mycket som en påfyllning på ett befintligt?

Jag försatte mig själv i en prekär situation då jag inte hade registrerat mitt kontantkort som betalningsmedel. Ej heller var mitt Jojo-kort passande då den inte hade fullödig mängd pengar på sig. Vad göra? För att registrera mitt kontantkort krävdes tre dagar av Comviq med postgång. Kortladdning skulle ta som högst tjugofyra timmar och enligt egen utsago minst tio. Min lott blev att gå till stan för att handla ett nytt kort.

* Otrevliga, okunniga chaufförer kan man tro att de får betalt för att se sura ut.
* Man kan inte ställa klockan efter era ankomster.
* Sunkigt
* Högljutt folk
* Trångt
* Tar lång tid

Nu till min hatiskt upprepade fråga:
Hur in i Häljarp kan ett nytt kort med tvåhundra kronor påladdat kosta lika mycket som en påfyllning av tvåhundra kronor på mitt nuvarande! Köpte mitt nya kort på Seven Eleven. Hur många pengar ska de ha, tio, tjugo, mer? Vad kostar det att producera ett nytt kort med plastficka och allt, tio, tjugo? Vad kostar det att transportera ett rörbart kort till affären, tio tjugo?

I min stillhet undrar jag fortfarande var mina pengar tar vägen då jag online betalar exakt samma summa som jag får instoppade på mitt kort. För att säkerställa ett svar från kollektivintelligentian skickade jag ett mail och hoppas på en uppföljning från desamma.

Vilket är incitamentet för att jag ska ladda mitt kort i stället för att köpa ett nytt?

Inga kommentarer: