Allt ska med. Livet i sin helhet, vanligt, stötande eller politisk inkorrekthet.

lördag 19 december 2009

Bier och dans

Innan jag äntrade Babel 00:35 drack jag fyra bier och ungefär 10 centiliter whisky.

Kön var tunn och jag behövde inte vänta mer än någon minut innan jag kunde visa upp mig för vakterna och utstråla fullkomlig nykterhet. Bör tilläggas att jag behåller mig själv kvällarna igenom, blir inte obscen eller klemig. De två uppländska vakterna som gav mig tillträde ska förvisas, vad gör de här? Kassabiträdet var densamma som alltid, den otrevliga kvinnan med glasögon som ser ut som om hon precis har sugit av en malörtspenis, konstant. Inträdet kostade mig 80 kronor, därutöver tillkom garderobsavgiften på 20 kronor.

Min "förfest" gjorde jag alldeles rätt i, vilken skit det var. På något vis hade jag fått för mig att det var house och techno men icke.

Endast ett dansgolv var öppet, halledar vad håller di på med, öppna upp ytorna? Trängdes bland kvasiintellektuella lundastudenter och bohemer kring 20-årsåldern. Beställde - lika fort som färsk fitta kan härskna - en Estrella Damm. Bieren är för mig inte okänd, den dracks också på Balthazar, Damm är en katalansk bier. Ställde mig på en ledig kvadratmeter och försökte - ja det ska gudarna veta - dansa.

00:45


Nej inte till denna avart, oavsett vad den underbettsförsedda till synes homosexuella plattevändare tycker. En liten fjunig grabb som småler och dansar till sin konstellation, den lilla killen njöt. Partierna med sång är för mig ett hån mot klubbmiljön, det går inte att dansa till!

01:05


Gick i stället på toaletten för att avurinera mig och ta en välförtjänt paus från musiken endast en kreatör kan älska. Skrev Ronny Grosder på en affisch ovanför pissoarerna.

01:25


Nej det passade mig föga. Beställde en bier till, blattepersonalen spillde ut bieren på disken och mig, fick därför bieren till skänks. Satte mig ned på en av de till antalet många lediga sittplatser därför att de sinnessvaga stod och dansade. Tittade på de obotligt fula tjejerna som klädde sig otillbörligt, som män, hade jag hamnat på en queer-klubb?

01:38


01:49


När det nästan började bli lite bra och röstinläggen färre kommer det upp en jävla populärlåt och jag drog, ville inte vara delaktig i något så avskyvärt.

Tog bussen vid spångatan. Bakom mig sitter ännu en lundastudent och orerar om Sveriges energibehov med en utomskånsk tjej. De diskuterar i en outsäglig tid, sedan tar det helt abrupt slut, stack tjejen, jag vet inte? Återstoden av min resa hickar han hela tiden, inte ett manlig hickande det allra minsta, en högfärdig historia, han hade inte ens vett att stänga munhålan.

Min tid var till ända. Ensam och utsatt tillbringade jag återstoden av mitt vakna nattliv med att purgera.

Har inte bestämt mig om jag ska röra på överskottsfettet och dra mig utåt. Ej heller vilken klubb som ska sluka mig. Vi har Electrixmas men priset avskräcker, tror inte den kan leva upp till det. Å andra sidan har vi Retro som tillhandahåller den fete plattevändaren och kan på sina bästa kvällar spela hygglig musik, efter att han har tetats med barpersonalen och fått sin kaloririka kaffedryck. Det fria inträdet lockar, garderoben kan bli en flaskhals om man mot förmodan ska lämna stället vid fel tidpunkt.

Inga kommentarer: