Allt ska med. Livet i sin helhet, vanligt, stötande eller politisk inkorrekthet.

torsdag 31 december 2009

Sju bier

Spenderade min morgon genom att stiga upp och duscha och därefter brygga lite kaffe. Hällde upp brygden i en kopp och spetsade till det med whisky - Lauders Whisky - en billig historia utan årgång. Inte så gott som jag hade hoppats men drickbart var det. Det blev ytterligare en kopp kaffe och ett glas whisky men denna gång var för sig. Nöjd med mitt tilltag och mätt på whisky - som jag inte kan dricka hur som helst - öppnade jag en liten bier i stället.

Eftersom man hade rivstartat morgonen på det viset vill man inte å det bestämdaste låta ruset gå till spillo och bara plana ut. Förruttnelseprocessen avstannade då jag gick ut till Två krögare "Bullen" på storgatan. Ingen rolig historia alls, det begynte inte bra.

"Jag vill ha den största bier ni har", sa jag.
"Jaha, då får det bli en halvliters", sa bartendern.

En halvliter var det största de kunde frambringa och jag lät mitt missnöje visa sig när jag blev tilldelad en halvliter bier. Satte mig vid baren och smällde fram en bok, mitt bordssällskap såg inte så gentila ut. Som det teatertillhåll Bullen är såg jag Lars-Göran Ragnarsson från Malmö(Stockholms) Stadsteaters ensemble, han kan inte agera och han pratade rikssvenska precis som alla fånarna gör i den gruppen. Inget mer för mig på detta stället när jag märkte hur baren fylkades och jag blev ideligen antastad från olika håll av beställande kunder, tog min bok och gick.

Ville ge Fagans på Per Weijersgatan ett försök då jag aldrig har varit där en längre tid än för att se att det är för fullt och skränigt, nu var inte klockan mer än 17 så jag gav den en chans. Ja! På plats såg jag endast ätande gäster sitta i sin gemenskap och mysa, det ville inte jag. Bieren blev en Newcastle och jag satte mig vid en av platserna som vätte ut mot restauranggolvet och skådade ut ditåt. Drack ofantligt snabbt och min kropp sa ifrån om att gå på toa, vilket beviljades.

Pissar på Fagans


Efter mitt nidingsdåd gick jag lugnt vidare på gågatan till Ölkaféet. Två Carlsberg Hof blev det här där jag satt längst in mot väggen på den upphöjda delen. Tittade på konstverken som hängde på väggarna och fastnade för den som fanns precis ovanför mig, en tavla utan titel och gjord av Joakim Wester....någonting, begrundade den länge och väl. Först tänkte jag att nej detta är bara arty-farty men efter att ha sett och kanske förstått den djupare delen av den ändrade jag uppfattning. Återstoden av tiden tittade jag bortåt en brunhyltad kvinna som satt några meter på motsatt sida från mig, hon såg bra ut. Sista slurken var drucken och jag reste på mig för att gå till nästa ställe.

Visste inte var min person ville vara så jag promenerade österut. Stannade utanför Volym en stund för att släppa väder, hade problem med detta under hela kvällen. Efter avyttringen av gaser beledsagades det av en klick nog så fast att jag visste att det inte var mer gaser, jag gick in! Direkt in på toa, turen gav mig en ledig plats trots att puben i övrigt var talrik. Lät det allra värsta passera och tvingades avbryta resterande avfall som var på väg ut, ville inte ge andra en orsak att ha mig som samtalsämne. Stannade inte längre på grund av den väldigt upptagna bardisken och gaybartendern som verkade ha allt för mycket att göra för att bistå mig med en enkel bier, det fina folket beställer drinkar.

Nobes, varför inte. En gång har jag varit där men då endast för en lättbier, nu skulle annat drickas. Samma barpersonal som då för ett par år sedan, den manhaftiga kvinnan som ser så jävla sur ut men ibland kan låta ett leende springa ut över munnen. En kaffe till en början vilken dracks på stående fot, inte så smart att dricka laxerande för det kom ytterligare en följeslagare som jag lyckades bekämpa och den återtog sin köplats, tack och lov. Mina fördomar om Nobes gick inte helt i uppfyllelse, till skillnad från stamgästerna såg jag ungt folk, dock mest tatuerade rockabilly-idioter som tror att rocken lever. Nu var det dags för bier, Hof igen och nu endast för trettiofem kronor, hurra! Fick syn på en söt ung kvinna i långt ondulerat hår som såg alldeles utmärkt ut. Satte mig ett bord längre ifrån henne och hennes sällskap och tittade lite om vartannat. När hon gick och rökte gjorde jag detsamma i tron om att det skulle främja mitt uppsåt. Tände min cigarett och verkade allmänt loj och kall, hon pratade med sin tjejkompis men jag ville inte närma mig eftersom jag var den ensamme och jag borde vara den närmade inte närmande. En BMW med en blatte inom sig (vad annars) gjorde parkeringen alldeles för omständlig när han körde fram, körde bak och till slut backade in på trottaren för att parkera snett. Ett annat sällskap bredvid mig kommenterade det och jag också, BMW-blatten gick ut.

"Så kan du inte väl inte parkera?", sa mannen bredvid mig med grånad hockeyfrilla på klingande göteborgska.
"Så parkerar en gangster", sa blatten av okänd härkomst på sann blatteskånska.

Tjejen hade gått in men jag konversationvåldtogs av göteborgaren och tvingades vara artig och prata med honom, nåja jag pratade iallafall med någon, sedan gick jag också in efter att ha skyndat på cigarettrökandet.

Nobes


Samtalsnivån var hög och med min andra bier på stället tog jag fram min mp3-spelare och petade in snäckorna i öronen och överröstade kakofonin, läste i min kära bok därefter gick jag.

Trodde att jag hade mer i mig men jag fick se mig slagen och köpte bröd från bageriet Donau, sedan inväntade jag bussen. Vid länsstyrelsen steg ett par på bussen och för första gången såg jag de två spänna säkerhetsbältet om sig, aldrig förr har jag skådat det. Hemma tillreddes en macka eller två och det fick vara nog.

Inga kommentarer: