Allt ska med. Livet i sin helhet, vanligt, stötande eller politisk inkorrekthet.

söndag 24 januari 2010

Lördag- och söndagsfylle

En ny och orörd lördag och söndag stod framför mina fötter.

Först stod två enormt tråkiga hemmafester högst upp på listan, min törst efter bränne gjorde att jag tvingade mig ut vid 19-tiden. Whiskynivån sjönk efter mitt utträde. Den första "festen" går inte att beskriva i positiva ordalag. Det bjöds inte på snacks, sprit, bier, mat, bra musik eller annat som kostar, utrymmet var det enda som erbjöds. Är förvånad att det inte togs betalt för mitt toalettbesök eller slitaget när jag vandrade på trägolvet. Tiden jag spenderade i tortyrkammaren fördrevs genom att dricka Mariestads julbrygd med den obehagliga alkoholhalten av 3,5 procent.

Nästa "fest" var i ett kollektiv och det pågick någonstans på bergsgatan mittemot affären Time. Denna avart av olika slags människor gjorde mig sjuklig men tiden var min fiende eftersom Swing Inn inte öppnade förrän 23:00. Människomötena var i köket av alla ställen trots att vardagsrummet innehade en utmärkt kapacitet. Gästfriheten var däremot av ett bättre slag, här kunde man - om man ville - äta chips, (tyvärr bantar jag), senare bjöds det också på rött vin. En utländsk dj spelade intellektuell smörja som inte passar sig om man vill dansa.

Överhörde två personer, den ene hade tipsat om en bok vederbörande själv inte hade läst. Den andre lämnade tillbaka den utan att ha läst färdigt den. Sinnessvaga människor!

Kände inte en själ på stället och man var i stort sett jävligt utsatt. Någon gång vid 22:50 tog jag på mig mina ytterkläder och skor och gick men inte utan att göra ett nidingsdåd. Stal en vänstersko av märket Converse från kollektivjävlarna för att göra min ståndpunkt klar, kastade den i grön soptunna längre ned på bergsgatan.

Fyra Mariestads julbrygd och ett glas rött senare.
Swing Inn! Tänkte jag då, nu är "Swing Inn..." närmare sanningen.

Betalade för mig och efter att som traditionen kräver irrat omkring tills man åtminstone vet var man befinner sig beställde jag en bier. Träffade ovanligt många människor man kände sen gammalt och ett par stycken som jag inte hade sett på över tio år.

00:24


Bestämde att det skulle dansas och så blev det. Rörde på mig och oförhappandes stod en kvinna av äldre slag framför mig, hon ville att jag skulle dansa enligt hennes premisser och koreograferade handgripligen mina armar. Sådant egenmäktigt förfarande uppskattades inte av mig och jag återgick därmed till vad jag gjorde innan förövaren anlände. Nej men det är klart att dansmästaren kom fram igen och lekte med mig som vore jag en docka. Nu lät jag det vara för att blidka henne och dansade som hennes sinnesvärld föreskrev. Gick in till karaokerummet för att se vad medelsvenskar gör när de tror sig ha roligt. Några skrattade åt mig för att jag på grund av en olyckshändelse råkade vidröra en kvinnas knä med min bakdel. Tittade i låttextpärmen för att se om det fanns något jag kunde tänka mig framföra, det avslogs snabbt men om det blir en nästa gång kanske Haddaways "What is Love" får en ny dimension i egenskap av mig.

02:30


Också då såg jag knarkludret, hon såg glad ut, kanske hon hade fått en del kuk uppkörd inom sig på toaletten några minuter tidigare så att hon kan skramla ihop till sina silar. Kvinnorna var av mindre bra karaktär och det knöts inga nya kontakter, nästa helg måste det bli en helt annan klubbmiljö. Enligt mina kvitton köpte jag bier: 00:11, 00:29, 00:53, och 02:14, det måste ha blivit en kvittolös första och sista bier också. Hem kom jag sedermera i ett tillstånd som jag är alltför van vid.

Inga kommentarer: