Allt ska med. Livet i sin helhet, vanligt, stötande eller politisk inkorrekthet.

tisdag 27 oktober 2009

Bier och Houllebecq

Det blev en avslutande läsningssession med en härlig sövande ljudmatta i bakgrunden.





Har länge velat läsa någonting honom tack vare hans oräddhet inför vad som anses inte behandlingsbart och vad som ska vara fint. Jag blev inte besviken. Vad han tar upp är viktigt - dels för att den är ständigt aktuell och för att jag själv står beredd att göra en sådan resa - nyttjande av prostituerade och sexpolitiken. Är det rätt att betala för sex? I dagens värld har penetrationssex blivit en lättvariant av kärlek, kyssar och smek är intimare.

Vad hans karaktär Michel gör är att åka på en charterresa till Thailand för att komma ifrån sin faders död. Sex blir för honom en naturlig del och han gör ingen stor sak av det hela. Beskrivningarna är träffande och det är inte utan att man får en resning under vissa passager, hög klass på erotiken.

Ska sexturister förbjudas beroende av vilket land man kommer från? Norge har gjort det och snart också Sverige, vilket hån. Då är det bäst att passa på innan en desillusionerad politiker sätter stopp för det. Under detta år ska jag bevista minst en bordell, väst- eller östeuropa är klara favoriter. Finns det inte så borde sexcharter existera.

Kommer Islam se sig besegrade av kapitalismen?

Med detta i tankarna vill jag ha bier, och det i mängder. Trots att det var måndag kände jag för att ta en promenad hemifrån med ett stulet paraply som skydd mot regnet. På en olinjerad gång- och cykelbana höll jag mig långt inne på vänster sida längst bort från bilvägbanan. En tuff cyklist ville testa mig och väjde endast ett par meter innan förmodad kollision. Hade han gjort som "de gudomliga vindarna" skulle jag bränt på honom, ja jävlar i mitt hjärta vad han skulle ha fått mottaga slag och sparkar. Promenaden tog en knapp timme till Entré, där beställdes en stor svart kaffe utan socker på Wayne´s. Egendomligt nog kände jag mig än tröttare efter den.

Nej, det fick räcka, nu behövdes en sunkpub för en traditionell bier. Fregatten var närmast, och så blev det. Puben med den så omaskerade utstrålningen med ständigt belamrade Jack Vegas-maskiner och samma folk framför bardisken sittandes. Inredningen är i klassisk sjöfartsinredning, mycket sämre än Cutty Sark på Limhamn, den har åtminstone känsla. Förtöjningslinor och åror hänger från taket med icke-väl valda attiraljer i samma tema utplacerade. Toalettlåset fungerar inte vilket är ett måste om man ska frekventera ett ställe. Nåja, en Lobkowicz dracks och som blivande nöjd gick jag vidare till Broderstugan ett par hundra meter bort. Gillar Broderstugan för de har Cruzcampo, en skön spansk bier som jag inte har sett serveras någon annanstans. Green Lion Inn nästa, ja den också. Första gången jag kommer dit under en trög vardag, vilket olikt ansikte jag beskådade. Nästa folktomt och stämningen som infann sig under föregående helg fanns inte. En Duvel i 75-centilitersstorlek köptes ändå och gick ner, sedan gick jag.

Inga kommentarer: